Διαδικτυακή Διάλεξη με θέμα «Plato in Ennead III 4 On Our Allotted Guardian Spirit» (εισηγήτρια: Ειρήνη-Φωτεινή Βιλτανιώτη)
Mε την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος A. Σ. Ωνάση (χορηγικό έτος 2023), το ερευνητικό πρόγράμμα «Μεταξύ Αθήνας & Αλεξάνδρειας. Πλατωνισμός, 3ος–7ος αι. μ.Χ.» (2022-2024), σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνιστικών Σπουδών της Αλεξανδρινής Βιβλιοθήκης, διοργανώνει σειρά διαλέξεων Νεοπλατωνικής φιλοσοφίας. Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Ζoom στις 7μμ. (ώρα Ελλάδος). Για τo εαρινό εξάμηνο του 2024, οι διαλέξεις επικεντρώνονται στα νεοπλατωνικά υπομνήματα στους πλατωνικούς διαλόγους, τα οποία, μαζί με τα αντίστοιχα υπομνήματα στα έργα του Αριστοτέλη, απετέλεσαν το κύριο μέσο φιλοσοφικής έκφρασης κατά την Ύστερη Αρχαιότητα.
Οι συναντήσεις είναι ανοικτές σε όλες και όλους!
Την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου στις 19:00 η αναπλήρωτρια καθηγήτρια αρχαίας φιλοσοφίας Ειρήνη-Φωτεινή Βιλτανιώτη (Πανεπιστήμιο Κρήτης & ΙΜΣ-ΙΤΕ) θα μιλήσει με θέμα: «Plato in Ennead III 4 On Our Allotted Guardian Spirit». Η ομιλία και η συζητηση θα γίνουν στα αγγλικα.
Περίληψη
In Ennead III 4 [15] On Our Allotted Guardian Spirit, which Porphyry (VPlot 10, 14-30) associates with the episode of the conjuration of Plotinus’ guardian spirit (δαίμων) in the Isaeum, Plotinus exposes his views on the nature of the companion spirits allegedly presiding over our activity. While the testimony preserved by Porphyry may be understood as pointing to an attempt to provide some empirical support for Plotinus’ doctrine, Plotinus’ main concern in this treatise is to ground his demonology not in ritual practice, or in experience more generally, but in Plato’s authority. For this purpose, Plotinus endeavours to reconcile relevant Platonic references drawn from various dialogues (Timaeus, Republic, Phaedo, Phaedrus, Cratylus, Symposium). Yet, as I shall argue, Plotinus is not simply interested in showing that the views expressed in these passages are consistent with one another and that his doctrine stems from them. Rather, he ponders that the philosopher’s task is to combine Plato’s excerpts in the right way in order to reconstruct the master’s authentic teaching, which, in reality, reflects Plotinus “expansive psychology” (Kalligas 2014, 486) and anticipates his anthropology in the sixth chapter of Ennead VI 7 [38] How the Multitude of the Forms Came into Being and on the Good as well as in Ennead I 1 [53] On What is the Living Being, and What is Man.
O σύνδεσμος για τη συνάντηση (θα χρειαστεί να κάνετε εγγραφή) βρίσκεται ΕΔΩ.