Διάλεξη του Χρήστου Χατζηιωσήφ, ομότιμου καθηγητή ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, με θέμα «Τοιχογραφίες και ιδεολογία στη Μικρά Ασία πριν το 1922»
Την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου, ώρα 20.30, στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών (Μελισσινού και Νικηφόρου Φωκά 130) θα γίνει η διάλεξη του Χρήστου Χατζηιωσήφ, με τίτλο «Τοιχογραφίες και ιδεολογία στη Μικρά Ασία πριν το 1922». Ο Χρήστος Χατζηιωσήφ είναι ομότιμος καθηγητής νεότερης ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, ενώ έχει διατελέσει διευθυντής του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών. Είναι συγγραφέας των βιβλίων Η γηραιά σελήνη. Η βιομηχανία στην Ελλάδα 1830-1940 (Θεμέλιο 1993), Συνασός. Ιστορία ενός τόπου χωρίς ιστορία (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2005) και Η ευρωπαϊκή ενοποίηση, η Γερμανία και η επιστροφή των εθνικισμών (Βιβλιόραμα 2017). Ο καθηγητής Χατζηιωσήφ έχει επιμεληθεί επίσης τους συλλογικούς τόμους Βενιζελισμός και αστικός εκσυγχρονισμός (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 1988, μαζί με τον Γ. Μαυρογορδάτο) και Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα (8 τόμοι, Βιβλιόραμα 1999-2009).
Εκατό χρόνια μετά το 1922 και τη μικρή αύξηση των σχετικών δημοσιεύσεων, η κατανόησή μας των γεγονότων της εποχής έχει αυξηθεί ελάχιστα. Τα ελλείμματα των γνώσεων μας είναι ιδιαίτερα σημαντικά όσον αφορά τα κύρια θύματα της ελληνικής περιπέτειας στη Μικρά Ασία, των ντόπιων Χριστιανών. Η μελέτη των τοιχογραφιών στα σπίτια της κωμόπολης της Συνασού στην κεντρική Μικρά Ασία εγείρει ίσως περισσότερα ερωτήματα από όσα μπορεί να απαντήσει: Μια τοπική, έστω περιφερειακή περίπτωση μπορεί να δώσει συνολικές ερμηνείες; Η άγνοια αυτής της εικαστικής δραστηριότητας σε ποιο βαθμό οφείλεται σε πρακτικές δυσκολίες της έρευνας και σε ποιο σε ιδεολογικούς λόγους; Ποιοι παράγοντες οδήγησαν στον πολλαπλασιασμό αυτών των τοιχογραφιών μετά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα; Πως εντάσσεται αυτή η εικαστική παραγωγή σε μια ευρύτερη παράδοση που καλύπτει την Εγγύς Ανατολή και τα Βαλκάνια; Ποια είναι τα παραδοσιακά εικαστικά ιδιώματα και ποιες οι σύγχρονες επιδράσεις; Τι μας λένε αυτές οι τοιχογραφίες για τις νοοτροπίες και τους ιδεολογικούς ορίζοντες των δημιουργών και των παραγγελιοδοτών τους;