Δέκατη τέταρτη σεμιναριακή συνάντηση με θέμα "Maritime trade and its impact on China’s economic development 16th-18th century" (εισηγητής: Gipouloux François)
Ο Τομέας Μεσογειακής και Παγκόσμιας Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας και το Κέντρο Ναυτιλιακής Ιστορίας του ΙΜΣ/ΙΤΕ οργανώνουν, κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2022-2023, μέσω τηλεδιάσκεψης με την πλατφόρμα zoom, μια τρίτη ετήσια σειρά σεμιναριακών συναντήσεων με θέμα την «Παγκόσμια Οικονομική Ιστορία και Ιστορία Θαλασσών». Άμεσος στόχος των συναντήσεων είναι να διερευνηθεί το χωρο-χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου μπορούν, στα καθ’ ημάς, να αποκτήσουν πρακτική αποτελεσματικότητα και εγχειρηματικότητα οι σύγχρονες ιστοριογραφικές τάσεις και ερμηνευτικές προσεγγίσεις της Παγκόσμιας Ιστορίας και της Ιστορίας των θαλασσών. Απώτατη φιλοδοξία να διαμορφωθούν συνθήκες συν-αντίληψης και συναίνεσης σχετικά με τα ερμηνευτικά εργαλεία, τα προσφορότερα ερευνητικά αντικείμενα, πεδία ανάλυσης και κλίμακες εστίασης που θα επιτρέψουν την ισότιμη ενσωμάτωση της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας στις σχετικές διεθνείς συζητήσεις, την ανανέωση των ερωτημάτων και την εμβάθυνση των απαντήσεων της ελληνικής ιστοριογραφίας.
Την πρωτοβουλία της οργάνωσης έλαβαν ερευνητές και ερευνήτριες, συνεργαζόμενα μέλη ΔΕΠ του ΙΜΣ/ΙΤΕ, αλλά η πρόσβαση είναι βεβαίως ελεύθερη σε όλες και όλους τους ερευνητές και τις ερευνήτριες, τις διδάσκουσες και τους διδάσκοντες της ακαδημαϊκής μας κοινότητας, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης. Οι συναντήσεις θα γίνονται, όπως και πέρυσι, κάθε μήνα, σχεδόν πάντα Δευτέρα στις 16:00-18:00. Η σχετική ενημέρωση και, ενδεχομένως, συνοδευτικό υλικό θα κοινοποιούνται μέσω της ιστοσελίδας του Τομέα.
Την Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2023, στις 16:00, με ομιλητή τον Gipouloux François (Emeritus Research Director, National Centre for Scientific Research [CNRS], France), θα μιλήσει με θέμα "Maritime trade and its impact on China’s economic development 16th-18th century".
O σύνδεσμος για τη συνάντηση (θα χρειαστεί να κάνετε εγγραφή) βρίσκεται ΕΔΩ.
Abstract:
From the 16th to the 18th century, the Yellow Sea and the South China Sea formed an immense maritime region that prospered outside the limits of imperial jurisdiction, and where several port cities (Nagasaki, Canton, Macao, Sakai, and later, Manila and Batavia) were to assert themselves as the real centres of accumulation of wealth and knowledge. The influence of this maritime space expanded or contracted according to the power or weakness of the merchant networks that criss-crossed it. Was it an Asian Mediterranean ? Maritime trade during the late Ming was characterised by the intermingling of tributary trade, private trade and piracy. The establishment of the ban on maritime trade gave way to a scarcity of goods entering China and to a great profitability of smuggling activities. While the ban on maritime trade never succeded in eliminating the so called Japanese pirates, it opened the possibilities of huge profits to illegal trade. Fujian coast offered many opportunities to smugglers. This presentation will trace the evolution of partnerships in maritime trade through the analysis of four lawsuits lodged against merchants who defied the ban on maritime activities to engage in trade with Japan and South East Asian countries. During the Ming and Qing periods, maritime trade was a very lucrative though high-risk and a capital-intensive business. Were the various forms taken by maritime trade ‘proto-companies’, the Chinese equivalent of the partnerships that appeared in Europe in the late medieval period? How were ownership and management, commercial function and transportation differentiated? How were contractual obligations honoured? How was risk managed?
François Gipouloux is Emeritus Research Director at the National Centre for Scientific Research (CNRS), since 2015. His research focuses on a long-term comparison of the dynamics of capitalism in Europe and Asia. He is the coordinator of the International Research Group (CNRS) "The origins of globalisation and the 'divergence' Europe Asia: Trade networks and trajectory of economic institutions, 1000-2000" and of the International Research Programme (CNRS-FMSH) "Maritime Empires, Continental Empires 1500-2000". His research interest also includes urbanisation in China, the rivalry between the major Asian metropolises (Hong Kong, Singapore, Shanghai) in the East Asian maritime corridor. He coordinated the research project for the European Community: "Sustainable urbanisation in China-Historical and comparative perspectives, mega-trends towards 2050" (2011-2015). Knight of the Legion of Honour, François Gipouloux has worked for nearly 20 years in Asia: Beijing, Tokyo, Hong Kong. He is the author of some sixty articles and chapters in scientific works as well as the following books (author and editor):
1. Elusive Capital: Merchant Networks, Economic Institutions and Business Practices in Late China, 16th-19th, Cheltenham, Edward Elgar Publishing, 2022.
2. China’s Urban Century: Governance, Environment and Socio-Economic Imperatives, Cheltenham, Edward Elgar Publishing, 2015 (ed.).
3. Gateways to Globalisation: Asia's International Trading and Finance Hubs, Cheltenham, Edward Elgar, 2011, (ed.).
4. The Asian Mediterranean: Port-cities and Trading Networks in China, Japan and Southeast Asia, 16th-21st Century, (English translation of La Méditerranée asiatique, also tranlated in Chinese and Korean), Edward Elgar Publishing, 2011.
5. La Chine du XXIe siècle : Une nouvelle superpuissance? Paris, Armand Colin, 2005 (Francis Garnier Prize 2006). Also translated into Portuguese.