Παναγιώτα Μήνη, Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Προσεγγίσεις στην ιστορία του κινηματογράφου, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, 2020
Εκδόσεις ΙΜΣ
Ο συλλογικός τόμος Προσεγγίσεις στην ιστορία του κινηματογράφου είναι το αποτέλεσμα ερευνητικών εργασιών μεταπτυχιακών σπουδαστριών και σπουδαστών, υποψήφιων διδακτόρων και νεαρών ερευνητών του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Περιλαμβάνει δώδεκα κείμενα που καλύπτουν ποικίλες πτυχές της ιστορικής κινηματογραφικής έρευνας, και συγκεκριμένα, ζητήματα διανομής, προβολής και πρόσληψης ταινιών∙ καταγραφές και αναπαραστάσεις θεσμών, κοινωνικών ομάδων και ιστορικών γεγονότων∙ σχέσεις του κινηματογράφου με άλλες τέχνες∙ και θεματικές για τον ελληνικό κινηματογράφο που σπάνια έχουν εξεταστεί. Οι προσεγγίσεις που περιλαμβάνονται εδώ δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα του πλούτου των κινηματογραφικών σπουδών και του εύρους θεμάτων που μπορούν να υπηρετήσουν οι ιστορικοί του κινηματογράφου στην Ελλάδα.
Περιεχόμενα:
Παναγιώτα Μήνη – Κωνσταντίνα Γεωργιάδη
Εισαγωγή
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΒΟΛΗΣ, ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΤΑΙΝΙΩΝ
Ειρήνη Πλουμίδη
Η κινηματογραφική κίνηση στο Ηράκλειο Κρήτης (1925-1931)
Κωνσταντίνα Βάμβουκα
Το ελληνοτουρκικό Σύμφωνο Φιλίας του 1930: ο αντίκτυπός του στον κινηματογράφο
Katerina Komi
Distribution and Exhibition of French New Wave Films in Greece (1958-1974)
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
1. ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ
Αναστασία Δαδούση
Η ελληνική οικογένεια μέσα από την κινηματογραφική κωμωδία: το παράδειγμα της ταινίας Γάμος αλά ελληνικά (Βασίλης Γεωργιάδης, 1964)
Κατερίνα Ηλιοπούλου
Η νοηματική γλώσσα στον κινηματογράφο: απεικονίσεις των κωφών και των γλωσσών τους
2. ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
Μαρία Βαϊλάκη
“You don’t question what you believe”: φανατισμός και μισαλλοδοξία στην ταινία Agora (2009) του A. Amenábar
Mirjana Poptesin (Μίριανα Ποπτέσιν)
Παρελθόν και παρόν της πρώην Γιουγκοσλαβίας/Σερβίας στο Μια γυναίκα–Ένας αιώνας (2011) του Ζέλιμιρ Ζίλνικ: η ιστορία στον κινηματογράφο και στον γραπτό λόγο
3.ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
Marilou Nikolaou
Reading into 17th Century Witch-hunt:
Miller’s The Crucible and Rouleau’s Les sorcières de Salem
Ανθή Παπαναστασίου
Συνάντηση λογοτεχνίας, κινηματογράφου και ιστορίας στο Ουζερί Τσιτσάνης
ΝΕΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Παναγιώτης Δενδραμής
Σχολή Σταυράκου 1948-1958. Η πρώτη δεκαετία:
διαμορφώνοντας την κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα
Νίκος Τσαγκαράκης
Ρομαντικός επαναστάτης: η διαδικασία παραγωγής
του Μοντέλου (1974) ως επιτομή του οράματος του Κώστα Σφήκα
Δημήτρης Νινίκας
Η μουσική στη Γλυκιά συμμορία (1983) του Νίκου Νικολαΐδη